Ret Had
RHEL
Red Hat Enterprise Linux (RHEL) is het vlaggenschip van de Amerikaanse distributeur Red Hat en vormt de basis van de meeste commerciële producten van de fabrikant. Net als zijn voorganger Red Hat Enterprise 7 (RHEL 7), richt het systeem zich op de zakelijke markt en werd voor het eerst gepubliceerd in mei 2002.
Het doel van de release was om een distributie aan te bieden met ondersteunings- en trainingsaanbiedingen die speciaal zijn ontworpen voor zakelijke klanten. Medio 2003 stopte Red Hat de “Red Hat Linux”-pakketdistributie gericht op particuliere klanten en presenteerde Fedora, een gratis product dat bedoeld was om de basis voor RHEL te vormen.
Sinds de introductie van Fedora is de scheiding van de distributie grotendeels duidelijk geweest. Terwijl Fedora zich richt op de thuisgebruiker en de nieuwste technologieën integreert, is RHEL gericht op conservatieve gebruikers, bedrijven, organisaties en overheidsinstanties wiens primaire uitgangspunt stabiliteit is. Externe providers maken hier dan ook graag gebruik van. Daarom is RHEL vaak gecertificeerd door externe softwarebedrijven zoals Oracle of SAP voor zakelijk gebruik.
Red Hat brengt daarom relatief spaarzaam nieuwe grote versies van de distributie uit en heeft sinds de introductie van RHEL slechts zeven releases gehad. In ruil daarvoor zorgt het bedrijf al geruime tijd voor updates van de varianten die al zijn uitgebracht. Zo wordt de meer dan 10 jaar geleden uitgebrachte RHEL 5-versie nog steeds bijgewerkt – ook al gebeurt dit slechts in beperkte mate.
Red Hat onderscheidt drie fasen als het gaat om de ondersteuning van RHEL 8:
- Tijdens de eerste, vijfjarige “Full Support”-fase worden nieuwe functies toegevoegd aan de distributie en wordt de hardwareondersteuning geoptimaliseerd.
- In de tweede onderhoudsondersteuningsfase, die eveneens vijf jaar duurt, voegt de distributeur alleen hardware-updates toe aan het product.
- De derde fase duurt nog twee jaar en luidt het naderende einde van het product in. In de fase “Extended Lifecycle Support” worden daarom alleen kritische fouten gecorrigeerd en zijn functionele innovaties een zeldzame uitzondering.